[ Pobierz całość w formacie PDF ]

poinformować o przewlekÅ‚ych chorobach, alergiach, w tym uczuleniu na pokarmy, leki
i zwierzÄ™ta. O moczeniu w czasie snu (być może wspólnie z nauczycielkÄ… zdecydujecie
o okresowym wprowadzeniu pieluch na czas leżakowania), a także o ukochanej przytulan-
ce i najbardziej znienawidzonej potrawie.
Szybka wymiana
Rozmowa, nawet króciutka, pozwoli zorientować siÄ™, czy malec oswaja siÄ™ z przedszkolem.
Nauczycielka powie, czy Wasze dziecko szybko przestaje pÅ‚akać, czy bierze udziaÅ‚ w zaba-
wach, czy jest pogodne, samodzielne, czy zwraca siÄ™ o pomoc. Rodzice mogÄ… natomiast
przekazać, co dziecko opowiada o przedszkolu. Co lubi, czym siÄ™ martwi, a czego boi.
Nauczycielka będzie wiedziała, na co zwrócić szczególną uwagę.
To, co najpilniejsze
Czasami dzieją się rzeczy, które silnie wpływają na kondycję dziecka. Wróciliście pózno
z wyjazdu i malec siÄ™ nie wyspaÅ‚, ktoÅ› w rodzinie poważnie zachorowaÅ‚ i dziecko siÄ™ martwi,
kolejnego dnia ma przyjechać babcia i malec jest bardzo pobudzony  z radoÅ›ci. Ważne,
aby wspomnieć o tym nauczycielce przyprowadzajÄ…c rano dziecko. BÄ™dzie znaÅ‚a przyczynÄ™
odmiennego zachowania maluszka i lepiej go wesprze.
Kanały dostępu
BezpoÅ›rednia wymiana informacji w rozmowie jest najlepszym Å›rodkiem komunikowania
siÄ™ rodziców z nauczycielem. Ale nie jedynym. Czasami nie ma okazji porozmawiać, bo
pani jest zajÄ™ta pozostaÅ‚ymi dziećmi i nie może ich zostawić. Bo nie chcemy opowiadać
o dziecku przy dziecku. Bo sami siÄ™ Å›pieszymy. Wtedy warto skorzystać z innych form
komunikowania. Telefon, sms, e-mail, karteczka z informacjÄ… podana do rÄ™ki. Niektóre in-
formacje nie mogą czekać.
Rodzice w przedszkolu
Przedszkola coraz częściej otwierajÄ… swoje drzwi przed rodzicami. I to nie tylko podczas dni
adaptacyjnych i festynu, ale także na co dzieÅ„. Rodzice zapraszani sÄ… do gÅ‚oÅ›nego czytania
20
© by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o. Warszawa 2014
książek, udziaÅ‚u w wycieczkach lub opowiedzenia o swoich zawodach. Warto skorzystać z ta-
kiego zaproszenia. Przedszkole przyjmuje też z wdziÄ™cznoÅ›ciÄ… rzeczy, które czÄ™sto zalegajÄ…
w domu: zadrukowane z jednej strony kartki, zebrane z dzieckiem kasztany, niepotrzebne
torebki, kawałek tiulu czy wielki karton po pralce. Takie skarby mogą przejść metamorfozę
w przedszkolnej sali. Ważne jednak, aby ten  recycling byÅ‚ kontrolowany i uzgadniany z na-
uczycielem. AngażujÄ…c siÄ™ w przedszkolnÄ… codzienność rodzic pokazuje dziecku, że przed-
szkole to ważne miejsce, bliskie nie tylko maluchowi.
Dwa światy
Z czasem świat przedszkolny staje się maluchowi coraz bliższy  dziecko poznaje zwyczaje pa-
nujÄ…ce w przedszkolu, zwiÄ…zuje siÄ™ z paniami, miejscem. W koÅ„cu spÄ™dza tam poÅ‚owÄ™ dnia!!!
Bardzo czÄ™sto dzieje siÄ™ tak, że gdy jesteÅ›my z kimÅ› blisko zwiÄ…zani pojawiajÄ… siÄ™ różnice, które
nie budzą zadowolenia. Może się okazać, że zasady przedszkolne odbiegają od domowych 
po domu wolno biegać, w przedszkolu nie; mama pyta malca, co by zjadÅ‚ na obiad, a w przed-
szkolu obowiÄ…zuje jedno menu. Wreszcie  i to najbardziej dotyka rodziców  może siÄ™ okazać,
że rodzice i nauczyciele prezentujÄ… odmienne podejÅ›cie do wychowania. O tym trzeba rozma-
wiać! Może nie wszystko uda siÄ™ uwspólnić, ale nazwanie tych różnic i wzajemnych oczekiwaÅ„
dużo daje (podobnie, jak wtedy, gdy mama i tata rozmawiajÄ… na ten temat ze sobÄ…).
Gdy pojawią się kłopoty
JeÅ›li bÄ™dziecie w kontakcie z nauczycielem na co dzieÅ„, Å‚atwiej bÄ™dzie zaradzić w sytuacji,
gdy pojawią się trudności. Gdy nauczyciel zgłasza, że Wasze dziecko łamie przedszkolne
normy, zamiast toczyć walkÄ™ o to, kto lepiej zna dziecko, i czy to wyjÄ…tkowe zachowanie,
czy złe wychowanie, wspólnie poszukajcie rozwiązania. Zazwyczaj można je odnalezć po
obu stronach  nauczyciel zmieni coÅ› w swoim podejÅ›ciu do malucha, a mama i tata
w swoim. CzÄ™sto rodzice, jako osoby, które najlepiej znajÄ… swoje dziecko, mogÄ… coÅ› pod-
powiedzieć nauczycielce, natomiast pani, jako osoba niezaangażowana w rodzinne sprawy
malca, może spojrzeć na jego zachowanie  z boku . Wspólne działanie na rzecz dziecka
przyniesie dużo więcej korzyści niż szukanie winnych.
Bardzo ważne jest także, aby nie mówić przy dziecku zle na temat przedszkola. Dziecko staje
wtedy w sytuacji dylematu lojalnoÅ›ci  miÄ™dzy ukochanym rodzicem a bardzo bliskÄ… już  paniÄ…. [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • sportingbet.opx.pl