[ Pobierz całość w formacie PDF ]
poinformować o przewlekłych chorobach, alergiach, w tym uczuleniu na pokarmy, leki
i zwierzęta. O moczeniu w czasie snu (być może wspólnie z nauczycielką zdecydujecie
o okresowym wprowadzeniu pieluch na czas leżakowania), a także o ukochanej przytulan-
ce i najbardziej znienawidzonej potrawie.
Szybka wymiana
Rozmowa, nawet króciutka, pozwoli zorientować się, czy malec oswaja się z przedszkolem.
Nauczycielka powie, czy Wasze dziecko szybko przestaje płakać, czy bierze udział w zaba-
wach, czy jest pogodne, samodzielne, czy zwraca siÄ™ o pomoc. Rodzice mogÄ… natomiast
przekazać, co dziecko opowiada o przedszkolu. Co lubi, czym się martwi, a czego boi.
Nauczycielka będzie wiedziała, na co zwrócić szczególną uwagę.
To, co najpilniejsze
Czasami dzieją się rzeczy, które silnie wpływają na kondycję dziecka. Wróciliście pózno
z wyjazdu i malec się nie wyspał, ktoś w rodzinie poważnie zachorował i dziecko się martwi,
kolejnego dnia ma przyjechać babcia i malec jest bardzo pobudzony z radości. Ważne,
aby wspomnieć o tym nauczycielce przyprowadzając rano dziecko. Będzie znała przyczynę
odmiennego zachowania maluszka i lepiej go wesprze.
Kanały dostępu
Bezpośrednia wymiana informacji w rozmowie jest najlepszym środkiem komunikowania
się rodziców z nauczycielem. Ale nie jedynym. Czasami nie ma okazji porozmawiać, bo
pani jest zajęta pozostałymi dziećmi i nie może ich zostawić. Bo nie chcemy opowiadać
o dziecku przy dziecku. Bo sami się śpieszymy. Wtedy warto skorzystać z innych form
komunikowania. Telefon, sms, e-mail, karteczka z informacją podana do ręki. Niektóre in-
formacje nie mogą czekać.
Rodzice w przedszkolu
Przedszkola coraz częściej otwierają swoje drzwi przed rodzicami. I to nie tylko podczas dni
adaptacyjnych i festynu, ale także na co dzień. Rodzice zapraszani są do głośnego czytania
20
© by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o. Warszawa 2014
książek, udziału w wycieczkach lub opowiedzenia o swoich zawodach. Warto skorzystać z ta-
kiego zaproszenia. Przedszkole przyjmuje też z wdzięcznością rzeczy, które często zalegają
w domu: zadrukowane z jednej strony kartki, zebrane z dzieckiem kasztany, niepotrzebne
torebki, kawałek tiulu czy wielki karton po pralce. Takie skarby mogą przejść metamorfozę
w przedszkolnej sali. Ważne jednak, aby ten recycling był kontrolowany i uzgadniany z na-
uczycielem. Angażując się w przedszkolną codzienność rodzic pokazuje dziecku, że przed-
szkole to ważne miejsce, bliskie nie tylko maluchowi.
Dwa światy
Z czasem świat przedszkolny staje się maluchowi coraz bliższy dziecko poznaje zwyczaje pa-
nujące w przedszkolu, związuje się z paniami, miejscem. W końcu spędza tam połowę dnia!!!
Bardzo często dzieje się tak, że gdy jesteśmy z kimś blisko związani pojawiają się różnice, które
nie budzą zadowolenia. Może się okazać, że zasady przedszkolne odbiegają od domowych
po domu wolno biegać, w przedszkolu nie; mama pyta malca, co by zjadł na obiad, a w przed-
szkolu obowiązuje jedno menu. Wreszcie i to najbardziej dotyka rodziców może się okazać,
że rodzice i nauczyciele prezentują odmienne podejście do wychowania. O tym trzeba rozma-
wiać! Może nie wszystko uda się uwspólnić, ale nazwanie tych różnic i wzajemnych oczekiwań
dużo daje (podobnie, jak wtedy, gdy mama i tata rozmawiają na ten temat ze sobą).
Gdy pojawią się kłopoty
Jeśli będziecie w kontakcie z nauczycielem na co dzień, łatwiej będzie zaradzić w sytuacji,
gdy pojawią się trudności. Gdy nauczyciel zgłasza, że Wasze dziecko łamie przedszkolne
normy, zamiast toczyć walkę o to, kto lepiej zna dziecko, i czy to wyjątkowe zachowanie,
czy złe wychowanie, wspólnie poszukajcie rozwiązania. Zazwyczaj można je odnalezć po
obu stronach nauczyciel zmieni coś w swoim podejściu do malucha, a mama i tata
w swoim. Często rodzice, jako osoby, które najlepiej znają swoje dziecko, mogą coś pod-
powiedzieć nauczycielce, natomiast pani, jako osoba niezaangażowana w rodzinne sprawy
malca, może spojrzeć na jego zachowanie z boku . Wspólne działanie na rzecz dziecka
przyniesie dużo więcej korzyści niż szukanie winnych.
Bardzo ważne jest także, aby nie mówić przy dziecku zle na temat przedszkola. Dziecko staje
wtedy w sytuacji dylematu lojalności między ukochanym rodzicem a bardzo bliską już panią.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]