[ Pobierz całość w formacie PDF ]

doprowadzić do ukształtowania przeświadczenia, że świat nie jest
miejscem, w którym ludzie otrzymują to, na co zasługują. De facto,
już w dzieciństwie można skonstatować niekonsekwencję dorosłych
61
w stosowaniu kar i przekonać siÄ™, że niegrzeczne dzieci majÄ… nie­
kiedy najÅ‚adniejsze ubranka i najdroższe zabawki. Wraz z wchodze­
niem w dorosÅ‚e życie tego typu doÅ›wiadczeÅ„ może być coraz wiÄ™­
cej, a ich skutki dla uksztaÅ‚towania siÄ™ wiedzy o naturze Å›wiata po­
ważniejsze. Dużą rolę w formowaniu się przeświadczenia o braku
sprawiedliwoÅ›ci w zewnÄ™trznym otoczeniu mogÄ… też odgrywać me­
chanizmy selektywności uwagi i pamięci. Większość rodziców wie
z codziennego doświadczenia, że dzieci widzą głównie te rzeczy,
które majÄ… ich rówieÅ›nicy, a których one sÄ… pozbawione, nie do­
strzegają natomiast zaś na ogół tych dóbr, które same posiadają,
a których nie mają ich koledzy i koleżanki. Podobne mechanizmy
odgrywajÄ… także poważnÄ… rolÄ™ w pózniejszym życiu czÅ‚owieka. Ge­
neralnie jednak, chciałbym w tym miejscu podkreślić, że wiara
w sprawiedliwość Å›wiata nie jest czymÅ›, co jest  przyrodzone czÅ‚o­
wiekowi", lecz, że wynika ona z kontaktów z rzeczywistością. Jeśli
w rzeczywistoÅ›ci tej dominujÄ… przykÅ‚ady braku uczciwoÅ›ci i spra­
wiedliwoÅ›ci, trudno oczekiwać, by czÅ‚owiek akceptowaÅ‚ tezÄ™ zakÅ‚a­
dającą dokładnie odwrotny stan rzeczy.
Innym, niezmiernie ważnym zródÅ‚em przekonania o sprawiedli­
woÅ›ci Å›wiata jest religia. Rubin i Peplau (1973) odnotowujÄ… pozy­
tywnÄ… korelacjÄ™ miÄ™dzy wynikiem ich skali a deklarowanÄ… czÄ™sto­
ścią odwiedzania kościoła, czy synagogi (r = .42), a także pozytywny
związek wyniku skali wiary w sprawiedliwy świat z przekonaniem,
że Bóg istnieje i kieruje losami Å›wiata (r=.31). W badaniach pro­
wadzonych na populacji polskiej Szmajke (1991) wykazał, że osoby
wysoce religijne (członkowie wspólnot neokatechumenalnych) mają
nieco4 wyższe wskazniki w skali Rubina i Peplau niż osoby, które
także uważają się za wierzące, ale nie uprawiają praktyk religijnych
aż z tak dużą intensywnością.
Wydaje się jednak, że biorąc pod uwagę wpływ religii na
ukształtowanie się przekonania o stopniu, w jakim świat jest lub nie
jest sprawiedliwy, oczekiwać można różnic międzyku 1 turowych.
Wiadomo np., że protestanci oczekują od Boga sprawiedliwości już
na Ziemi, dla katolików zaś do przyjęcia jest możliwość odsunięcia
jej w czasie aż do dnia Sądu Ostatecznego. Tym samym, można
4
Różnica bliska statystycznej istotności.
62
spodziewać się, że protestanci osiągają wyższe wyniki w skali Ru-
bina i Peplau niż katolicy. IstniejÄ…cy materiaÅ‚ empiryczny jest tu je­
dnak niespójny. Obok danych potwierdzajÄ…cych w peÅ‚ni to przypu­
szczenie (Furnham, Bland, 1983) są i takie, które potwierdzają je
tylko częściowo. Furnham i Gunter (1984) np. wykazali, że czÅ‚on­
kowie Church of England bardziej niż katolicy wierzÄ… w sprawied­
liwy Å›wiat, ale miÄ™dzy protestantami należącymi do innych KoÅ›cio­
łów a katolut&mi nie ma w rym zakresie różnic. Istnieją także dane,
wskazujÄ…ce na brak jakichkolwiek różnic miÄ™dzy protestantami i ka­
tolikami w poziomie interesujących nas tu przekonań (Zweigenhaft
i inni, 1985). Ze swej strony, sÄ…dzÄ™, że istotnÄ… determinantÄ… prze­
konania o stopniu sprawiedliwości świata jest nie tyle deklarowane
przez podmiot wyznanie, co upowszechnienie w społeczeństwie
pewnego wzorca myślenia i działania, wynikającego z dominującej
w danym kraju religii. Tak więc, tzw. etyka protestancka byłaby
bliższa katolikowi, żyjącemu w Wielkiej Brytanii, czy w USA, niż
protestantowi, żyjącemu w kraju tak ultrakatolickim, jak Polska, czy
Hiszpania.
Innym, istotnym, kulturowym modyfikatorem przekonania
o sprawiedliwoÅ›ci Å›wiata jest obowiÄ…zujÄ…cy ustrój spoÅ‚eczno-poli­
tyczny i związany z nim zespół postaw i zachowań.
Warto zwrócić uwagÄ™, że znakomita wiÄ™kszość badaÅ„ psycholo­
gicznych realizowana jest w tzw. anglosaskim obszarze kulturo­
wym. Badania poświęcone koncepcji Lernera nie są tu wyjątkiem.
Wydaje się tymczasem, że istnieją przesłanki, na podstawie których
można przewidywać, że np. w rzeczywistości socjalistycznej (czy
postsocjalistycznej) odmienna jest nie tylko wiara w sprawiedliwość
Å›wiata, ale także poznawcze, emocjonalne i behawioralne efekty re­
gulowane tym przekonaniem.
Przede Wszystkim, trzeba zwrócić uwagę, że tak zwany  kanon
amerykańskich wartości" (charakterystyczny dla całego dzisiejszego
Å›wiata kapitalistycznego)  nastawienie na indywidualne osiÄ…gniÄ™­
cia i sukcesy, podkreÅ›lanie wÅ‚asnego sprawstwa i osobistej odpo­
wiedzialnoÅ›ci za wÅ‚asny los wydajÄ… siÄ™ być elementem Å›wiatopoglÄ…­
du niezwykle spójnym z przekonaniem o sprawiedliwości świata.
DominujÄ…ce dla socjalizmu (a obecnie silnie odżywajÄ…ce w kra­
jach postsocjalistycznych) tendencje egalitarne w dystrybucji dóbr
63
rodzą tymczasem powszechne poczucie niesprawiedliwości. Jest to
jednak niesprawiedliwość szczególnego rodzaju, której warto przyj­
rzeć się bliżej. Jest oczywiste, że jeśli wszyscy pracownicy opłacani
sÄ… jednakowo, to każdemu z nich towarzyszyć musi przeÅ›wiadcze­
nie, że większemu wysiłkowi nie towarzyszy wzrost wynagrodzenia,
a unikanie pracy nie oznacza utraty gratyfikacji. Co jednak ciekaw­
sze, wyniki licznych badań psychologicznych wykazują, że nawet
jeÅ›li wszyscy czÅ‚onkowie jakiegoÅ› zespoÅ‚u pracujÄ… jednakowo dob­
rze (co wydawałoby się wszak przy równej płacy wystarczającym
warunkiem percepcji sprawiedliwoÅ›ci), to i tak ze wzglÄ™du na ist­
nienie u ludzi tendecji do widzenia w takim przypadku raczej wÅ‚as­
nego wkÅ‚adu niż zasÅ‚ug innych, powszechne bÄ™dzie poczucie nie­
sprawiedliwoÅ›ci i przeÅ›wiadczenie, że jest siÄ™ niedocenionym i po­
krzywdzonym (por. np. Ross, Sicoly, 1979; Burger, Rodman, 1983).
Typowy dla socjalizmu brak związku między wkładanym przez
ludzi wysiłkiem a osiąganymi przez nich korzyściami doprowadził
też do swoistej pogardy dla pracy. Symptomatyczne są tu wyniki
badań atrybucyjnych prowadzonych równolegle w Polsce i USA.
Wykazują one, że o ile za oceanem bardziej ceniony jest człowiek,
który osiÄ…ga dobre wyniki w różnych dziedzinach życia  w spor­
cie, pracy zawodowej, nauce dzięki wkładanemu wysiłkowi (vs
zdolnoÅ›ciom), to w Polsce wyżej ceniony jest ten, który takie suk­ [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • sportingbet.opx.pl